


14 χρόνια χωρίς τον Άϊρτον Σένα
Πριν από 14 χρόνια πέρασε στην αιωνιότητα κάνοντας αυτό που αγαπούσε περισσότερο...
Ο Άϊρτον Σένα ποτέ δεν κατάφερε να χαλιναγωγήσει το πάθος του για το αυτοκίνητο, με αποτέλεσμα να γίνει όμηρός του.
Εσωστρεφής και μοναδικός, μελαγχολικός και ασυμβίβαστος, έγραψε την δική του ιστορία στο παγκόσμιο στερέωμα της F1, και συνεχίζει να αποτελεί σημείο αναφοράς ακόμη και σήμερα.
Τα πρώτα χρόνια
Γεννήθηκε στις 21 Μαρτίου 1960 στο Σάο Πάολο. Γόνος εύπορης οικογένειας, αφιέρωσε τη σύντομη ζωή του στην πραγματοποίηση του εφηβικού του ονείρου, να καταρρίψει το ρεκόρ των πέντε παγκόσμιων τίτλων του Χουάν Μανουέλ Φάντζιο, τον οποίο ο ίδιος θεωρούσε τη μεγαλύτερη φυσιογνωμία στον χώρο της F1.
Ο πατέρας του, Μίλτον ντα Σίλβα, είχε μια πετυχημένη επιχείρηση με ανταλλακτικά αυτοκινήτων. Τη μητέρα του την έλεγαν Νέιντε Σένα. Από αυτήν πήρε το επίθετο που τον έκανε διάσημο σε όλον τον κόσμο. Η οικογένεια είχε 3 παιδιά, αφού πλην του Αϊρτον, υπήρχε η Βιβιάνε και ο Λεονάρντο.
Σε ηλικία 4 χρόνων απέκτησε το πρώτο του καρτ, το οποίο κατασκεύασε ο πατέρας του. Δεν το ευχαριστήθηκε όσο ήθελε αφού για να το οδηγήσει έπρεπε πρώτα να φέρει καλούς βαθμούς από το σχολείο κάτι το οποίο δεν γινόταν.
Στα 10 του, του πήραν το πρώτο του αγωνιστικό καρτ. Επειδή όμως η ηλικία του δεν του το επέτρεπε δεν μπορούσε να πάρει μέρος σε αγώνες. Αυτό πάντως δεν τον εμπόδιζε να βολτάρει μέσα στους δρόμους της πόλης Σαντάνα.
Βλέποντας τον γιο τους εκτεθειμένο στους κινδύνους, οι γονείς του αποφάσισαν να τον πάνε στην πίστα Parque Anhembi. Εκεί ο Άϊρτον έκανε τα πρώτα αγωνιστικά του βήματα.
Η μεγάλη στιγμή πλησίαζε. Το 1973, σε ηλικία 13 χρόνων, πήρε μέρος στον πρώτο του αγώνα. Στην πίστα του Ιντερλάγκος έκανε το ντεμπούτο του. Και τι ντεμπούτο. Νίκη με το καλημέρα. Ένα χρόνο αργότερα κερδίζει το πρώτο του πρωτάθλημα. Ακολουθούν κι` άλλα. Τα σύνορα της Βραζιλίας δεν τον χωρούν πλέον. Το επόμενο στοίχημα ήταν το παγκόσμιο πρωτάθλημα καρτ.
Το 1978 κάνει το επόμενο βήμα
Η ιταλική DAP τον προσλαμβάνει ως δεύτερο οδηγό της ομάδας. Παρά τις προσπάθειές του ποτέ δεν κατάφερε να στεφθεί παγκόσμιος πρωταθλητής στα καρτ!
Παράλληλα, έχει ξεκινήσει τις σπουδές στη Διοίκηση Επιχειρήσεων στο πανεπιστήμιο FAAP του Σάο Πάουλο.
Ωστόσο, η αγάπη του για τα τετράτροχα και τους αγώνες είναι μεγαλύτερη. Τον δελεάζει η ταχύτητα, το πάθος για νίκες και διακρίσεις. Έτσι, το 1980 αφήνει τις σπουδές του και μετακομίζει στην Αγγλία για να κυνηγήσει το παιδικό του όνειρο.
Ο πατέρας του διαφωνεί και η ρήξη στις σχέσεις τους είναι δεδομένη. Τότε, αποφασίζει να αλλάξει το επίθετό του, σε Σένα. Στην Αγγλία γνωρίζει τον Ραλφ Φίρμαν, επικεφαλής της ομάδας Van Diemen που κυριαρχεί στην Formula Ford και κερδίζει μια θέση για το πρωτάθλημα του `81. Παράλληλα, παντρεύεται την κόρη του Φίρμαν, Λίλιαν, με την οποία χωρίζει λίγους μήνες αργότερα. Ήδη από την πρώτη χρονιά του αφήνει το στίγμα του κατακτώντας τα πρωταθλήματα RAC και TT.
Παρά τις επιτυχίες του δεν βρίσκει σπόνσορα για την επόμενη χρονιά και έτσι αναγκάζεται να επιστρέψει στην Βραζιλία όπου πιάνει δουλειά σε μια από τις εταιρίες του πατέρα του. Στην αρχή δεν τον βοηθάει, όμως μετά το διαζύγιο με την Λίλιαν, του βρίσκει σπόνσορα και τον χρηματοδοτεί και ο ίδιος.
Επιστρέφει στην Αγγλία, αυτή τη φορά για να μείνει...
Σαρώνει τον ανταγωνισμό στο βρετανικό και ευρωπαϊκό πρωτάθλημα νικώντας σχεδόν όλους τους αγώνες στους οποίους παίρνει μέρος. Η πορεία του προς την κορυφή είναι προδιαγεγραμμένη.
To 1983 μετακομίζει στην βρετανική Formula 3. Mετά από μάχη που έδωσε με τον Μάρτιν Μπρανλτ στέφεται πρωταθλητής. Παράλληλα πήρε και το Παγκόσμιο Κύπελλο F3 κατακτώντας τη νίκη στον περίφημο αγώνα του Μακάο.
Πριν καν μπει στην F1 είχε ήδη κάνει αισθητή την παρουσία του με τα κατορθώματά του, αφού στους 69 επίσημους αγώνες που είχε τρέξει είτε με αυτοκίνητο είτε με μονοθέσιο είχε 48 νίκες.
Το όνομά του κυκλοφορούσε στο πάντοκ της F1 με ταχύτητα. Αργά ή γρήγορα θα έκανε το μεγάλο άλμα. Την πρώτη του επαφή με μονοθέσιο την είχε την ίδια χρονιά με μονοθέσιο της Williams. Ακολούθησαν δοκιμές με την McLaren με τον Ρον Ντένις να δυσανασχετεί και να του βάζει τις φωνές γιατί δεν πήγε γρήγορα. Πλην των δυο ομάδων, στο παιχνίδι απόκτησής του είχε μπει και η Brabham, η οποία έφτασε πιο κοντά απ` όλες τις άλλες να τον εντάξει στο δυναμικό της. Ωστόσο, εκεί υπήρχε ο Νέλσον Πικέ που άσκησε βέτο αναγνωρίζοντας το ταλέντο και τις ικανότητες του νεαρού συμπατριώτη του. Έτσι, η ομάδα απέσυρε το ενδιαφέρον της.
Τελικά την ευκαιρία να μπει στον μαγικό κόσμο του την δίνει η Toleman, μια ομάδα περιορισμένων δυνατοτήτων...
Όλα τα υπόλοιπα, είναι ιστορία...
Η καταραμένη Πρωτομαγιά του `94
Στα 2 πρώτα GP της χρονιάς σε Ιντερλάγκος και Αϊντα ξεκίνησε από την pole position αλλά δεν κατάφερε να τερματίσει. Η πίεση ήταν αφόρητη αφού το νέο αστέρι της εποχής, ο Μίκαελ Σουμάχερ με την Benetton Ford μετρούσε ισάριθμες νίκες. Επόμενος αγώνας, το GP του Σαν Μαρίνο στην πίστα της Ιμολα...
Εκείνες τις ημέρες ήταν μελαγχολικός και φοβισμένος. Ήταν η πρώτη του χρονιά στην Williams και ως τελειομανής δεν ήθελε να χάσει.
Ύστερα από 12 χρόνια χωρίς θανατηφόρο δυστύχημα σε αγώνα, στα δοκιμαστικά της Παρασκευής σώθηκε από θαύμα ο Ρούμπενς Μπαρικέλο, ενώ στα δοκιμαστικά του Σαββάτου σκοτώθηκε ο Ρόλαντ Ρατσενμπέργκερ. Ο Σένα πήρε την 3η συνεχόμενη pole του, την υπ` αριθμόν 65η της καριέρας του...
Λίγα λεπτά πριν τον αγώνα το βλέμμα του ήταν «χαμένο». Το προαίσθημα, κακό. Τα φώτα έσβησαν και το GP ξεκίνησε.
Ο αγώνας είχε μπει στον 7ο γύρο. Ο Σένα ήταν επικεφαλής με τον Μίκαελ Σουμάχερ να τον πιέζει. Στην στροφή Ταμπουρέλο, με 300+ χιλιόμετρα έχασε τον έλεγχο της Williams και έπεσε πάνω στον τοίχο. Ο χρόνος σταμάτησε στις 14:17. Η FW16 καταστράφηκε. Ο κόσμος πάγωσε. Οι γιατροί που βρίσκονταν στην πίστα έσπευσαν να του προσφέρουν τις πρώτες βοήθειες, ενώ στην συνέχεια, ελικόπτερο τον μετέφερε στο νοσοκομείο Maria Fiandri.
«Θυμάμαι, σήκωσε τα βλέφαρά του. Βλέποντας τις κόρες των ματιών του κατάλαβα αμέσως ότι είχε υποστεί βαριές κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις. Τον βγάλαμε από το κόκπιτ και τον ακουμπήσαμε προσεκτικά στο έδαφος. Μόλις το κάναμε, αναστέναξε. Εκείνη τη στιγμή ένιωσα την ψυχή του να βγαίνει. Μπορούσα να ακούσω τον παλμό του, αλλά ήξερα ότι δεν θα τα καταφέρει», θυμάται ο επικεφαλής του ιατρικού επιτελείου της FIA, Σιντ Γουότκινς που βρέθηκε δίπλα του λίγα λεπτά μετά το δυστύχημα.
Στις 18:40 ανακοινώθηκε ο θάνατός του...
Σε ηλικία 34 χρόνων, ενός μηνός και 10 ημερών, ο μεγαλύτερος σύγχρονος πιλότος της F1, πέρασε στην αιωνιότητα, βυθίζοντας στο πένθος τους εκατομμύρια θαυμαστές του σε όλο τον κόσμο. Ο πρόεδρος της Δημοκρατίας της Βραζιλίας κήρυξε τη χώρα σε τριήμερο πένθος και η κηδεία του έγινε με τιμές αρχηγού κράτους.
Όταν το φέρετρό του κατέβαινε στον τάφο, αεροσκάφη της πολεμική αεροπορίας σχημάτιζαν στον ουρανό πάνω από το νεκροταφείο ένα S.
Λίγους μήνες αργότερα, η Εθνική Βραζιλίας στέφθηκε Παγκόσμια Πρωταθλήτρια στο Μουντιάλ των ΗΠΑ και οι παίκτες της αφιέρωσαν τον τίτλο στον αδικοχαμένο συμπατριώτη τους.
Όσο για το τι προκάλεσε το δυστύχημα; Κατά πάσα πιθανότητα η κολώνα του τιμονιού η οποία πριν τον αγώνα είχε δεχθεί κάποιες -πρόχειρες- αλλαγές από τους μηχανικούς της Williams.
Έκλεισε ο φάκελος
Μετά από 11 χρόνια, ο φάκελος Σένα έκλεισε. Την Παρασκευή 27/05/2005, εφετείο της Ιταλίας αθώωσε τα στελέχη της Williams τα οποία αρχικά είχαν κατηγορηθεί για ανθρωποκτονία...
Το ιταλικό δικαστήριο αποφάσισε ότι ο πρώην επικεφαλής σχεδιασμού της Williams, Άντριαν Νιούι -νυν στέλεχος της Red Bull Racing-, ήταν αθώος, ενώ έκρινε "εκτός χρόνου", λόγω παραγραφής, την υπόθεση εναντίον του τεχνικού διευθυντή της ομάδας, Πάτρικ Χεντ.







